Inspirationen flödar!

Ibland kommer det helt enkelt. Man sitter där med gitarren och spelar en random låt och så börjar man spela nåt litet som man kommer på bara sådär och *poff* det blev en hel låt! Just det där har hänt under de senaste veckorna. Jag har stoff till en riktigt bra låt som kommer garanterat att spelas in så håll öronen öppna!

En låt som jag redan har spelat in klart tog över ett år att få klar och den ligger på facebook just nu, men en nyare och förhoppningsvis bättre version kommer snart upp. Kan berätta ungefär hur det går till för mig att spela in en låt:

Steg 1: Alla låtar har trummor och jag har inga trummor hemma så jag använder ett program för att simulera trumljudet. Det gör jag genom att lägga in noter i ett fönster och det tar ungefär några dar och när jag e klar så hänger datan sig och jag måste börja om.

Steg 2: Sedan är det basens tur. Jag har fått en bas av min kära morfar som funkar helt okej, men p.g.a dåligt ljudkort så får jag ej till det ljudet jag vill ha. Återkommer till det. Sedan när jag e klar med att försöka få till ett ljud brukar jag stänga ner och försöka igen senare och då går det bättre. Börjar spela in och när jag är klar följer

Steg 3: GITARREN! Först ska jag ställa i ordning, få micken på en bra plats, få alla sladdar utredda och få igång elektroniken. Sedan stämma gitarren koppla in den och få ett bra ljud i förstärkaren som är absolut jättebra! Sedan är det dags att spela in och spela rätt och det brukar ta några timmar. Sedan måste jag fixa med equalizern så jag får optimalt ljud och bara det brukar ta några dar.

Steg 4: Nu är det bara sången kvar.. Samma här, en jävla massa sladdar och nu måste jag hålla nånting för micken så att det inte låter när jag andas på den. Sen ska även den ställas in med equalizer och skit och för att säga sanningen.. jag har inte kommit igenom det här steget ännu så det kan ta några månader innan allt är klart.

Men det som tar längst tid är ändå att komma på själva låten och skriva text till den, det är riktigt jobbigt!


På tal om nånting helt annat: Det var ett tag sen och jag har sagt att jag skulle försöka uppdatera så ofta jag kan. Det gick åt helvete så nu säger jag så här: Jag uppdaterar när jag har nåt att skriva om eller bara vill få ur mig en massa random saker, kanske en historia dyker upp rätt som det e. But, You know what really grinds my gears? KYLAN! Den kan fara åt helvete.. När jag kommer och ska in i bilen for jag hela skon full med snö och så får jag knappt upp dörren. Så ska det skrapas is och allt möjligt. Sedan ska man köra på ishala vägar som fortfarande är ganska hala med vinterdäck och värmen kommer på precis när jag kommer till skolan.. Näe, det enda bra med vinter är nog julen och att man kan skida.

"Ät gul snö, det kan vara öl"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0