Merry Christmas!

Nu är det jul, här i vårt hus! Fast just nu befinner jag mig i en lägenhet uppe i Åre med minus 27 grader utomhus och inget julpynt överhuvudtaget och ingen gran. Julstämningen är på topp!! 

På bilresan upp köpte min kära familj en CD med namnet "Hits for Kids". Hade jag inte haft en bok att läsa och en iPod med riktig musik hade jag inte överlevt resan på över tio timmar. 

Den musiken är det ingen skicklighet i, ingen känsla som helst. Och just den musiken uppstod när datorer fick teknologin att spela upp datagjorda ljud. Det var över hälften av låtarna på den skivan som man riktigt hörde att det var bara datorer som spelade musiken, till och med rösterna. Tack vare ett program som heter "Auto-Tuner" kan vem som helst som ser bra ut sjunga nu och tjäna pengar. Det är ingen som helst skicklighet att sjunga nu för tiden och det gör mig så arg! Dessutom låter låtarna precis likadant också.. Den musiken jag pratar om är själva definitionen av pop-musik, i alla fall börjar jag tänka på det här när jag hör ordet pop. Artister som t.ex. Enrique Iglesias och Britney Spears använder ofta detta program för att rätta till deras röster så att det sjunger precis varenda ton rätt, fast det e ju datan som sjunger åt dom då.

Näe, annat var det på den gamla goda tiden! Då var det ren skicklighet att sjunga och på livekonserter var scenen full med instrument och bandmedlemmar istället för dansare som studsar omkring. Det var riktig musik! Gitarr, bas, trummor och eventuellt en synt eller ett vanligt piano.

Nu tycker jag inte all musik som enbart skapats av en dator är dålig. Det finns massor av låtar som är helt underbara och grymma fast dom är helt elektroniska och nu snackar jag DUBSTEP! 

http://www.youtube.com/watch?v=G6GIdGhxyHw&feature=channel

Så om ni vill lyssna på riktig musik, lyssna på rock/metal/punk och gammal musik från slutet av 80-talet och bakåt!


På tal om nånting helt annat: Vad arg jag är på SVT.. Här sitter jag och ser halvt fram emot Kalle Ankas jul (brukar inte se på det längre men tänkte va lite nostalgisk) och när Musses, Långbens och Kalles campingsemester dyker upp på TV-rutan märker jag att det har klippt bort så satan! T.ex. när långben gör popcorn genom att sätta in fingret i eluttaget! Vad ledsen jag blev! Och det var inte bara i den delen av programmet utan i nästan alla andra också! SKANDAL!! SVT kan ta sig i röven tycker jag, efter det här..


Jag har äntligen hittat en serie som jag absolut älskar! Har aldrig garvat så mycket åt en serie någonsin! Dens namn är Cyanide & Happiness och ni finner den på http://www.explosm.net och här kommer ett litet smakprov som jag noga har valt ut:


Cyanide and Happiness, a daily webcomic
Cyanide & Happiness @ Explosm.net


Läs och njut!

Kommentarer
Postat av: Allan

Jaha, ännu en som tycker VINYL låter bäst.



Gott Nytt år!

2010-12-26 @ 12:53:14
Postat av: Annina

sv på "äntligen har jag hunnit fota" : kiitos paljon :D

sv "vänta! va? är det julafton IMORGON ??!?!" : jaadå ;)

2010-12-27 @ 18:37:57
URL: http://karlekochuppror.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0